Thursday 14 April 2011

BEN ASHAARI: BICARA KASIH AYAH

Nk join..?? Click muka en.Ben..

BICARA KASIH AYAH dari segmen Ben Ashaari..
Ceritakan segala segala kenangan pahit manis anda bersama ayah tersayang... 
Tidak kurang dari 100 patah perkataan dalam 4 perenggan... Wo0o..

Oleh kerana entry kali ini buat seorang yang bergelar ayah,, so first of all,, 
I would like to introduce my beloved father, 
..SULONG BIN MUDA.. 
Dan saya adik-beradik memanggil beliau ABAH...

Wo0o... Smart abah...
(agak-agak berapa umur abah saya?)

Kenangan pahit kenangan manis,, mestilahh banyak.. Abah kita kan.. Tapi, yang paling-paling xboleh lupa... Waktu time sekolah ren. sekolah men. dulu laa kan.. Siapa hantar pergi sekolah..? Abah.. Siapa jemput balik Sekolah..? Abah.. Tapi start dari form berapa entah,, kene naik bas.. Hmmm,, tapi xlama rasanya.. Nak tau x,, bas ada depan mata,, tapi telefon abah... "Abah,, bas xdop.." "Abah,, tertinggal bas.." Hahaha.. Padahal,, dah berpakat dengan adik nak suruh abah ambil.. Sebenarnya bukan dekat,, tempat abah kerja dengan Sultan Sulaiman jauh tuh,, 2 daerah yang berbeza!

Dulu-dulu time pergi tuisyen.. Perhhh.. Yang dekat dengan umah bolehlaa jalan kaki... Yang jauh..?? Siapa lagi,,, abahlaa yang ngantarnya... Bukan tu je wo0o.. Abah tunggu lagi sampai habis tuisyen.. Tuisyen bukan 30min.. kurang-kurang 2 jam.. Kene pulak yang 2 kali seminggu.. Waa,, xke naya..? Tapi abah tetap sabar menunggu.. Kalau result periksa teruk, frust jugak sebenarnya, cuma xpernah tunjuk..

Dan abah seorang yang sangat sangat sangat memahami dari semua aspek. Yee,, semua aspek.. Mana tau?? Saya tau semuanya,, Kan saya anak dia.. Walaupun saya berada jauh dari family.. Tapi saya tahu, abah memang sangat mengambil berat dan sangat peka dengan keadaan sekelilingnya.. Dan saya sangat sangat beruntung mempunyai seorang ayah sepertinya..

Abah,, raya tahun ni kita buat kuih raya yea.. Tahun lepas xsempat, semua balik malam raya.. Tahun ni,, puasa ke raya ke,, memang ara balik,, jadi kita buat kuih raya.. Hahaha.. Suka-suka.. Macam biasa,, abah dengan mama tolong sponsor, kami tolong buat kuih.. Hahaha..

Aik,, dah sampai ke mana ni..?

Apakah cara terbaik mendidik anak kita di zaman yang penuh mencabar ini ?
Sebenarnya, saya rasalaa,, kita kene BERKAWAN dengan mereka.. Sebab bila berkawan,, mereka akan merasakan yang mereka sangat disanyangi dan hubungan kekeluargaan menjadi sangat rapat.. Dan lagi satu sebab kasih sayang sukar diertikan dengan kata-kata.. Xperlu wujud istilah 'kelonggaran' dan 'mengawal' Hmmm,, itu jela kott.. terima kasih..

p/s: sangat bangga menjadi anak abah dengan mama..! =)

2 comments:

  1. salam singgah!
    begitulah kasih sayang dan pengorbanan seorang ayah..mmg tiada tandingnya!

    ReplyDelete
  2. segmen ni bagus, tapi sebak nak buat... sayang papa lulu...semoga ibu bapa kita sentiasa dirahmati...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...